onsdag 17 februari 2016

Vitecs Bokslutskommuniké för 2015

Vitec Software Group
BOKSLUTSKOMMUNIKÈ 2015





VINST PER AKTIE UPP 52 % SAMMANFATTNING AV PERIODEN JANUARI - DECEMBER 2015

Nettoomsättning 618,4 Mkr (492,0)

Resultat efter finansnetto 94,7 Mkr (64,5)

Rörelsemarginal 16 % (14)

Vinst per aktie före utspädning 2,66 kr (1,75)

Kassaflöde från den löpande verksamheten 140,3 Mkr (129,3)

Styrelsen föreslår höjd utdelning till 0,90 kr/aktie(4,50 presplit)  Till skillnad emot förra årets   0,67:-/aktie (3,35:- presplit)




Det finns utrymme att förvärva för ytterligare 252m vilket bör betinga ytterligare 29m att lägga till de ~74m ren vinst man gjorde året som var. 103m / 29,4m aktier vilket redan det ger 3,50 i VPA

Räknar man in förra årets förvärv och omsättningen/vinsten dom gör på helårsbasis gentemot delårsbasis förra året är det Inga svårigheter att se att mitt uttalade antagande om att
 "vi taktar om 4:-/aktie minst innan året är slut" Inte ligger alltför långt borta.

"De förvärvade bolagen Fox Publish AS och ADservice Scandinavia AB som konsoliderades från och med den 2 mars, bidrog under perioden med en nettoomsättning på 19,9 Mkr. Datamann A/S som konsoliderades från och med 1 juli bidrog med 19,4 Mkr och Infoeasy AS som konsoliderades från 2 juli bidrog med 10,4 Mkr. Nice AS som konsoliderades från den 7 dec bidrog med en nettoomsättning på 3,0 Mkr. "

Ett snabbt överslag ger mig ca 7,7m till så 110,7/29,4 aktier = 3,77:-  I VPA och något organiskt bör vi ju klara av att adera till förvärven kan man ju tycka.

Omsättnings tillväxten låg på goda  ~25,7% så att handla aktien upp till 60:- är min gräns för vad jag betalar för dagen för att addera till positionen. Vilket jag kan tillägga att jag gjort vid ett par tillfällen efter nyår.
Det är fortfarande over 100 bolag på förvärvslistan enligt Lars. Smolk I bägaren är att fastighetsbyrån och Svensk fastighetsförmedling utgår ur repetetiva inkomster I AO mäklare men det verkar ju inte ha påverkat resultatet märkbart än så länge är min slutsats.

På plussidan empatiserar jag en intressant order I AO Hälsa som gissningsvis går en ljus framtid till mötes.


"Affärsområde Hälsa
 
Under fjärde kvartalet vann vi den största ordern hittills inom Affärsområde Hälsa. Avtalet gäller en leverans av vårt patientdatasystem Acute och är ett treårsavtal med det finska sjukvårdsföretaget Diacor. När systemet är i fullt bruk omfattar det ca 1,000 användare. Systemet kommer att införas i etapper med slutgiltig leverans december 2016. Under andra halvåret lanserade vi en ny SMS-tjänst som ger läkare möjlighet att avisera sina patienter på ett effektivare sätt."


Jag kan slutligen bara i vanlig ordning gratulera Lars och Olof med medarbetare för det fantastiska jobb dom gör år efter år "May they live long and prosper" Är andra lika imponerade som jag eller har ni annan syn på saken?

17 kommentarer:

  1. Håller med om att det ser starkt ut överlag. Några "engångsposter" som dopar omsättningen dock samt några kostnader som man nog borde normalisera för.

    -Aktiverat arbete för egen räkning ligger på höga nivåer mot historiken.
    -Ganska stor post orealiserade valutavinster
    -Samt en post återförd tilläggsköpeskilling
    -Dock även en post nedskrivning av goodwill som verkar emot.
    -Ser heller inte alla avskrivningar på immateriellaförvärvskostnader som riktiga kostnader.

    Jag tror inte mäklarbortfallet börjat påverka än, gissar på 12 mån uppsägningstid? Annars är det grymt imponerande för segmentet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja valutan är vad den är svårt att ha andra åsikter om den än att man hoppas på viss valuta hedgefond framöver då mer och mer ligger utanför Sverige. Rapporten är tydlig i sig så försökte peka mot det som inte redan uttryckligen stor i den :-), Aktiverat arbete bör ju vara högt sett till förvärven som alla ska utvecklas. Famlar i mörker hur länge fastighetsbyrån o svenska fast. Fortsätter att betala abonnemanget, trodde att dom skulle upphört långt tillbaka....

      Radera
    2. Räknar du med att de förvärvar till 1 x sales vid 29m vinst på 252m tillgängliga medel? Har förvärven varit så förmånliga historiskt?

      Har själv inte inkl. ev. vinst från tillgängliga medel tidigare, men det är ju inte helt dumt när förvärv sker konstant.

      Har du siffror i huvudet på hur mycket de har förvärvat för senaste åren?

      Radera
    3. Ren vinst marginal har sista 2 åren varit 13-15% på hela bolaget med dagens nivå på repetitiva så givet att förvärv säkert delas i flera på dessa 252 bör risken för något dåligt förvärv spädas ut såpass att det inte märks på så lite pengar och tittar du på autoAO som ökade vinsten över 300% yoy så finns även möjligheten till extremt bra förvärv. Summa summarum så inbakat i koncerntotalen kommer ev. diffar att vara högst marginella. Bättre någorlunda rätt än exakt fel :-) Ja jag har siffror men tror redan aktieingengören listat förra årets förvärv och årets har ju jag listat här. Dom har förvärvat kontinuerligt sen jag köpte mina första 2003 :-)

      Radera
  2. Jag är imponerad men lite förvånad, Olof var skeptisk mot att förvärva för mycket när jag träffade honom 2014 så något har ändrats. Vet du förresten när intäkterna från fastighetsbyrån och sfm upphörde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spekulerar bara men gissar att diversifieringen påskyndats av AO Mäklare 's 2 avhoppare lyckosamt kan vi se numera :-)

      Radera
    2. Det skulle kunna vara typiskt för deras utveckling. Deras förmåga att hela tiden lära sig och anpassa sig har alltid imponerat på mig sedan jag träffade Olof.

      Jag har förövrigt ett svagt minne om att åtminstone Fastighetsbyrån skulle ha sitt system från årsskiftet i år men jag är osäker.

      Radera
    3. Q3 2015 skulle allt vara klart så jag antog att så och betalströmmar men kan inte påstå att det är nån absolut sanning... :-)

      Radera
  3. Introduce spår ett mäklarbortfall på 25 m 2016.
    http://www.introduce.se/foretag/vitec/analys/2016/2/vitec---stabilt-kvartal/

    Själv spådde jag att summan skulle vara runt 26 m redan för ett år sedan :)
    https://smabolagochundantag.wordpress.com/category/vitec/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att se vad det landar på och hur det påverkar kursen. Börspanik+temporära problem skulle sitta fint ur ett rent egoistiskt perspektiv.

      Radera
  4. Ja, vart än lite mer hoppfull till lägre kurser av meddelandet att Lars och Olof sålde av 500k aktier till Nordea idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars och Olof har gjort sig kända för att vara mycket transparenta i sin utövning så jag blir förvånad om det inte stammer med de 15m dom tog höjd för redan tidigt. Men det kanske visar sig att det försvann mer intäckter än förväntat later dock märrkligt I mina öron om man skulle räkna så fel på hur mycket 2 kunder bidrar med. Den som lever får se. Var dock en bra estimering av dig "småbolag" måste framhållas speciellt om det visar sig att den stämmer fullt ut :-), Vi har dock kompenserat lite redan sedan dess med express och fått in kunder vi tidigare inte haft visserligen inte I samma storlek som svensk fast och fastighetsbyrån men trevliga tillskott varjefall.

      Radera
    2. Sist jag frågade Lars om förändringen av hans aktier visade det sig att det var gjort till aktieägarnas bästa med visst tapp för honom själv, så väntar med att bedömma och ser om han nämner det själv denna gång :-).

      Radera
  5. Inom fastighetsmäklarbranschen verkar många vara mer eller mindre säkra på att Vitec skall tappa nästan alla kunder där. Det skulle vara lite jobbigt för dem inser man när man ser hur stor del av såväl omsättning som vinst kommer från det segmentet. Eftersom kundtapet fortsatt även efter 2015 så lär 2016 visa på ännu färre fastighetsmäklarkunder.

    Hoppas att Vitec kan kompensera detta med nya kunder.

    SvaraRadera
  6. Numera är både omsättning och vinst som kommer från AO fastighets mäklare ganska liten del av totalen, lägger man dessutom till att bara kanske hälften är i Sverige och att express har långa kundavtal med stora kedjor så är det kanske inte mest spännande innehållet i Vitec i en del där man redan har stora delar av svensk och norsk marknad. Mycket trevligare att lägga tid på att kika på återvinning, Auto, hälsa, finans med fler eller varför inte fundera lite på bygg eller diverse kommunala hjälpprogram för att ta några möjliga framtida exempel. Vitec har alla möjligheter att fortsätta göra väl ifrån sig lång tid än tror jag. Mvh.

    SvaraRadera