onsdag 22 oktober 2014

Bonheur

Bonheur Q2 2014

Kunde inte låta bli att börja peta lite i Bonheur efter att ha läst lite teasers på olika håll inte minst Lundaluppens samt att jag konstaterat hur historik och direktavkastning ser ut för dagen såg helt enkelt för lockande ut vid första anblicken.

Efter att ha börjat nysta lite i Bonheurs redovisning så förstår jag snart att med bolagen till stora delar konsolidiserade i Bonheur så krävs en djupare genomgång av samtliga ingående bolag då minoritetsposterna är en betydande del av inkomster utgifter tillgångar och skulder och att många av delinnehavarna har egna intressen i vinstandelar och tillgångsandelar. Det ger vid handen att uttalanden som att man har mer kassa än börsvärde ter sig svårtolkade då kassan bara delvis synes vara den egna egendomen. Såvitt jag kan se bör man nog kunna nå 14 kronor i vinst totalt för i år om inga ytterligare överraskningar kommer till ytan lite vågat att gissa om det dagarna innan rapport (Q3) på både FOE och Bonheur men men..., kanske får anledning att revidera redan nästa vecka.

En snabb genomgång av FOEs kontrakt pekar på att man sitter relativt hyfsat till fram till slutet på 2016 med de flesta av riggarna/borrbåtarna ca ~8/11  och att många av dessa är uppgraderade vid ett flertal tillfällen genom åren. Det är bara boendeplattformen som inte blivit uppgraderad sedan byggåret -75 alla andra är uppgraderade efter 1997 och 5 av dom är nyare än 2010 varav 2 av dessa  är ”nybbygda” en levererades i feb 2014 och en kommer i Q3 2015 varav båda innehar långa välbetalda kontrakt som väntar/påbörjats. Man har passat på att refinansiera delar medans räntan är låg men ska bli intressant att se det faktiska resultatet av detta när det vecklar ut sig så småningom.

Jämför man den faktiska operativa vinsten efter skatt för 2013 med rullande 4 kvartal ser det ut så här.


Jag nöjer mig med att konstatera att jobbet är ännu bara påbörjat så fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Pajdiagrammet åskådliggör väldigt krasst hur en stor del av vinnsten som förstörs av Cruises. Tycker de borde kunna vidta åtgärder för att rätta till det snarast
    Tack för bloggen, h. Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är inte helt lätt att lägga ner är förknippat med ännu store förluster av manga sorter samt att framtidsprognoser talar för att kryssningar kommer att öka framöver, ovanpå det har dom extra otur med att just Britterna åker väldigt lite kryssningar just nu som grade på moset. Tack för uppskattning.

      Radera
    2. Man får inte glömma den cykliska naturen i de olika verksamheterna. Nu kommer FOE troligen bidra med rätt små vinster under ett tag framöver - se bara på jättenedskrivningen Q2 - medan Cruise har lyft en del och går med vinst tack vare ökat antal passagerare, ökat spenderande från passagerarna och lägre oljepriser.

      Summa summarum är det alltid någon del i spretiga konglomerat som går dåligt och som förstör för de som går bra =)

      Radera